18 nov 2019

BY: lisasuurland

Geen categorie

Comments: Geen reacties

Met een virtual reality bril op je pijn bezweren. Hoe werkt dit? En wat is het belang van een rustige ademhaling daarbij.

In de Volkskrant van zaterdag 16 november 2019 las ik het interessante artikel ‘Op rode monsters schieten tegen de pijn: hoe virtual reality een uitkomst kan bieden’. Medisch psycholoog Louis Zantema ontwikkelde een educatieve game over pijn waarmee spelers meer grip krijgen op hun pijnklachten. Met een VR-bril op de pijn bezweren, wie wil dat niet.

Naar je pijn toe

Patiënt Inge Hoogenboom leg uit hoe het werkt. ‘Tijdens het spel ga je het menselijk lichaam in. Naar je pijn toe. (…) In de game zie je rode gevaarprikkels als een soort beestjes over je zenuwbanen kruipen en het is de bedoeling er zo veel mogelijk af te schieten. Ondertussen moet je rustig ademen en op een gegeven moment voel je je lichaam steeds lichter worden en ontspannen. De pijn is niet weg, maar acceptabel. Je krijgt wat macht over de pijn. Een heerlijk gevoel.’

‘Rustig ademen’, dat komt me als ademtherapeut natuurlijk bekend voor. Ik lees verder.

Twee factoren

Het artikel noemt twee belangrijke factoren die chronische pijn in stand houden. Een daarvan is proberen pijn uit de weg te gaan en proberen niet meer te bewegen. De ander is angst en doemdenken. Door deze gedachten maakt het lichaam stresshormonen aan en raakt de ademhaling ontregeld. De game speelt hierop duidelijk in, zoals Hoogenboom expliciet aangeeft. ‘Ook als ik níét game, hoor ik nu dat virtuele stemmetje als ik dreig te verkrampen. ‘Blijf rustig. Let op je ademhaling.’

Ademhaling en pijn

We weten dat pijn en ademhaling fysiologisch nauw verbonden zijn. Zo doet hevige pijn je bijvoorbeeld de adem inhouden en na de pijn slaak je een zucht van verlichting. Pijn kan ook leiden tot hyperventilatie, en chronische pijn zelfs tot chronische hyperventilatie. Maar ook dit is inmiddels bekend: chronisch hyperventileren kan ook bijdragen aan chronische pijn.

Verkeerd ademhalen leidt tot pijn

Hyperventilatie en chronische pijnHyperventileren kan pijn veroorzaken. Hoe zit dat? Het onderstaande plaatje geeft vereenvoudigd aan welke vicieuze cirkel er kan ontstaan. Belangrijk is dit: door chronisch hyperventileren kunnen  gevoelszenuwen prikkelbaarder worden, waardoor je eerder en meer pijn voelt. Ook wanneer de fysieke schade opgelost is, kan de pijn blijven.

De derde factor

Lichamelijke inactiviteit, angst en doemdenken houden chronische pijn dus in stand. En daar speelt de virtual reality game expliciet op in. Maar het probleem dat er niet mee aangepakt wordt, is dat van de chronische hyperventilatie. En dit doen we met Buteyko-ademtherapie juist wel.

De Buteyko-methode

De Buteyko-methode bestaat in de kern uit het dagelijks doen van ademhalingsoefeningen waarmee je je ademhaling structureel rustiger maakt. Dus ook wanneer je slaapt, beweegt en sport, en je geen tijd hebt (!) om op je ademhaling te letten. Tijdens de ademtherapie leer je daarvoor uiteenlopende oefeningen.

De Buteyko-methode doet je stoppen met chronisch hyperventileren. Je ademhaling herstelt tot normale diepte, je lichaam komt weer in balans, en je zenuwstelsel raakt minder prikkelbaar. Minder pijnsignalen bereiken je brein, en daarmee krijg je meer grip op je pijn.

Meer weten?

Neem gerust vrijblijvend contact op om te bespreken wat de Butyeko-methode voor jou kan betekenen.