Meet je Controlepauze

De kern van de Buteyko-methode is minder zwaar gaan ademen, zodanig dat de hoeveelheid lucht die je ademt past bij de lichamelijke inspanning. Veel mensen ademen structureel te ‘zwaar’, dat wil zeggen dat ze per minuut te veel lucht in- en uitademen. Hoe weet je nou of je dat voor jou van toepassing is? Buteyko heeft een test ontwikkeld, die je thuis zo kunt doen om te zien hoe je ademhaalt.

Test jezelf

Ga rechtop op een stoel zitten en adem een paar minuten ontspannen door je neus. Knijp na een normale uitademing je neus dicht en wacht tot je de eerste aandrang voelt om weer te gaan ademen. Laat dan je neus los en kijk hoeveel tijd er verstreken is. Dit noemen we de controlepauze. (Bij kinderen tot 13 á 14 jaar gebruiken we een andere meetmethode; neem daarvoor even contact op.)

Goed gemeten?

Als je op tijd je neus hebt losgelaten, en je ademhaling rustig verder gaat zoals voor de meting, dan heb je goed gemeten. Maar als je de neiging hebt om dieper te inhaleren, dan ben je te lang doorgegaan. Wacht even een minuut en doe de test nog eens.

Betekenis van de controlepauze

Hier is veel over te zeggen – wat tijdens de cursus ook volop gebeurt. De controlepauze geeft aan hoe je ademhaling is gegeven je energieverbruik. Buteyko’s onderzoek geeft de volgende richtlijn. Bij het meten van de controlepauze in rust en een uitslag tussen de 5 en 15 seconden: dan adem je eigenlijk voor 3 tot 6 personen. Zit je controlepauze tussen 15 en 25 seconden: dan adem je voor meer dan 2 personen. Tussen 25 en 35 seconden is je ademhaling al behoorlijk goed en bij 40 seconden is deze optimaal gezond.

Symptomen van te diepe ademhaling

Een chronisch diepe ademhaling wordt vaak over het hoofd gezien. Je bent je er niet bewust van. Artsen hebben er ook weinig aandacht voor. Chronisch hyperventileren raakt echter andere lichaamsprocessen, zoals de werking van je zenuwstelsel en je immuunsysteem. Hieronder vind je een lijst van symptomen die er het gevolg van kunnen zijn.

  • Luchtwegen: snel buiten adem, benauwdheid, astma, bronchitis, piepende ademhaling, vaak zuchten of gapen, veel hoesten, chronisch verstopte neus
  • Hersenen: duizeligheid, verminderde concentratie, nervositeit, angst of paniek, prikkelbaar of snel emotioneel
  • Hart en bloedcirculatie: hoge bloeddruk, onregelmatige of versnelle hartslag, druk op de borst, koude handen en voeten
  • Slapen: snurken, nachtelijke astma, bedplassen, ‘s nachts vaak plassen, ’s morgens moe opstaan, apneus
  • Spieren: chronisch vermoeide spieren, spierkrampen
  • Immuunsysteem: allergieën, snel verkouden, grieperig, eczeem, droge huid
  • Ingewanden: opgezwollen buik, oprispingen, diarree, obstipatie
  • Algemeen: vermoeidheid, bij inspanning snel moe of uitgeput, tintelingen in vingers of gezicht, lusteloosheid, chronische pijn, veel transpireren, maag- en darmklachten, vaak moeten plassen

 

Buteyko werkt complementair

De Buteyko-methode is geen medische behandeling, maar werkt complementair. Aanpassing van medicatie doe je altijd in overleg met je behandelend arts.

Heb je gezondheidsklachten? Een lage controlepauze?

Wil je op een natuurlijke manier je klachten verminderen? Neem dan gerust contact op om je situatie voor te leggen. Het advies is gratis en vrijblijvend. … Of als je je besluit al hebt genomen, meld je dan direct aan via onderstaande knop.

 

Ja, ik wil graag de Buteyko-methode leren