Buteyko bij angst en paniekaanvallen

Alledaagse angst hoort bij het leven. Zo kun je zorgen hebben over het betalen van rekeningen, schaamte voelen in een gênante sociale situatie of zenuwachtig zijn voor een examen. Deze gedachten en emoties zijn reëel en realistisch, er staat immers wat op het spel. Als het goed is, zijn ze tijdelijk en beheersbaar.  Maar wat als je vaak of langdurig last hebt van angst en paniek?

Buteyko’s visie op angst en paniek

Als je angstig bent voel je dat ook in je lichaam. Een bonzend hart, trillen, zweten, maag-darmklachten, kortademigheid en duizeligheid. Er is dus een sterke wisselwerking tussen je emoties en je lichamelijke sensaties. Buteyko stelde dat als je chronisch hyperventileert, de kans stijgt op angst of paniekaanvallen.

Bij hyperventilatie gaat veel koolzuurgas verloren. Hierdoor verkrampt het gladde spierweefsel onder andere rondom de halsslagaderen zodat minder bloed naar de hersenen stroomt. Bovendien is er beperktere zuurstofafgifte aan de hersencellen. Moderne hersenscans laten zien dat al na één minuut hyperventileren de hersenen veel minder zuurstof hebben. Je kunt minder goed nadenken, wordt meestal onwel en je verliest het gevoel van controle over je gedrag.

Angst en paniek breder bekeken

Ook met Buteyko-ademtherapie kun je wat doen aan je angst. Het plaatje hieronder laat zien waarom.

Buteyko bij angst en paniekBij het ontstaan van angst en paniek spelen altijd sociale, psychische en biologische factoren een rol. Gebeurtenissen kunnen tot angst of paniek leiden. Of dit gebeurt hangt af van je manier van denken en doen, en van invloeden uit je sociale omgeving. Als angst of spanning lang duurt, gaat dat vaak gepaard met chronische hyperventilatie, dat de kans op acute paniek- en  hyperventilatieaanvallen vergroot. Hyperventilatie leidt naast verminderde zuurstofopname in de hersenen ook tot ‘respiratoire alkalose’ , dat (via biochemische veranderingen) tot een verhoogde prikkelbaarheid van zenuwcellen kan leiden. Je wordt dan dus letterlijk gevoeliger, en je reageert emotioneel sterker op prikkels. Zo kun je angstig en gespannen blijven. En als je daarbij veel piekert en niet goed met situaties kunt omgaan, dan kom je makkelijker in een vicieuze cirkel terecht.

Buteyko bij angst en paniek

De Buteyko-methode leidt tot herstel van de ademhaling, zodat de zuurstofvoorziening in de hersenen weer op peil komt en je denkprocessen kunnen normaliseren. Daarnaast wordt je zenuwstelsel minder prikkelbaar, zodat je gevoeligheid voor bepaalde triggers afneemt en je beter met situaties leert omgaan.

De Buteyko-methode bestaat in de kern uit het doen van ademhalingsoefeningen. Stap voor stap ga je rustiger ademen, wat helpt om de cirkel te doorbreken. Je ademhaling herstelt tot normale diepte, overdag en ‘s nachts. Zo komt je lichaam weer in balans. wordt je zenuwstelsel minder prikkelbaar en krijgen je hersenen voldoende zuurstof. Je reageert minder angstig of gespannen. Naast de oefeningen krijg je tijdens de cursus ook adviezen over voeding, slapen, bewegen en sport om de ademhaling minder diep te maken.

De Buteyko-methode heeft effect op je angstklachten als je chronisch hyperventileert. Dus als je controlepauze onder de 20 is, dan is Buteyko zeker aan te bevelen. Het wordt anders als je controlepauze al rond de 25 is. Dan ligt het probleem waarschijnlijk op een ander vlak, bijvoorbeeld bij het moeten verwerken van verdriet of een traumatisch verlies. In dat geval ben je misschien meer gebaat bij een psychologische benadering. Uiteraard kun je ook profijt hebben van een combinatie van Buteyko-ademtherapie en psychotherapie, waarbij de een de ander versterkt.

Buteyko werkt complementair

De Buteyko-methode is geen medische behandeling, maar werkt complementair. Aanpassing van medicatie doe je altijd in overleg met je behandelend arts.

Last van angst of paniekaanvallen?

Wil je op een natuurlijke manier je klachten verminderen? Neem dan gerust contact op om je situatie voor te leggen. Het advies is gratis en vrijblijvend.

Aanmelden voor de cursus?