Buteyko bij chronische pijn

Een leven zonder pijn bestaat niet. Pijn beschermt in zekere zin. Immers, je hand terugtrekken van een hete pan, of je verstuikte enkel ontzien bij het lopen, voorkomt erger. Pijn is dan een nuttig signaal. Het waarschuwt je dat je lichaam blootstaat aan schadelijke prikkels, en het dwingt je om je gedrag aan te passen.

Maar bij chronische of terugkerende pijn ligt dat vaak anders. Je blijft pijn houden ook al is er geen acute verwonding, of je hebt pijn door een onderliggende ziekte. In beide gevallen kun je met aanpassing van je gedrag veel moeilijker de bron van de pijn wegnemen. De pijn is dan lastiger onder controle te krijgen.

Pijn in je leven

Pijn kan van alles bij ons losmaken, in de zin van lichamelijke sensaties, emoties, gedachten en gedrag. Veel mensen hebben last van slecht slapen, constant moe zijn, flauwvallen, hartkloppingen en hyperventileren. Ook het sociale leven verandert vaak, we bewegen minder, hebben minder contacten, sporten niet meer en verliezen aan zelfstandigheid.

Pijn en ademhaling

Pijn en ademhaling zijn fysiologisch nauw verbonden. Hevige pijn doet je bijvoorbeeld de adem inhouden en na de pijn slaak je een zucht van verlichting. Pijn kan leiden tot hyperventilatie, maar ook het omgekeerde gebeurt. Hyperventileren kan ook pijn veroorzaken. Hoe werkt dit? Het volgende plaatje geeft aan welke vicieuze cirkel kan ontstaan.

Hyperventilatie en chronische pijnStel, er is sprake van een verwonding of afwijking in het lichaam. In hoeverre je pijn voelt hangt af van je eigen zogenaamde ‘pijnmodulatie’: in ons centrale zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg) hebben we namelijk een soort van ‘pijngaspedaal’ en ‘pijnrem’. Naast de eigen gedachten, emoties en gewoontes heeft ook de sociale omgeving daar invloed op. Bij pijn ontstaat al snel psychische (in)spanning. Deze activeert het ademcentrum in de hersenen zodat er hyperventilatie ontstaat. Hierbij wordt versterkt koolzuurgas uitgeblazen en ontstaat er ‘respiratoire alkalose’. Als dit door lichamelijke activiteit niet weer in balans komt, worden de zuurgraad en de elektrolytenbalans in het lichaam ernstig verstoord. Het zenuwstelsel, de gevoelszenuwen worden prikkelbaarder en je voelt eerder en meer pijn. Zo kan een verwonding die je eerst niet voelde toch pijnlijk worden. En ook als er geen acute schade meer is, kun je pijn blijven voelen.

Buteyko bij chronische pijn

De Buteyko-methode bestaat in de kern uit het doen van ademhalingsoefeningen waarmee je je ademhaling rustiger en minder diep  maakt. Je stopt zo met het chronisch hyperventileren. Je ademhaling herstelt tot normale diepte, overdag en ’s nachts. Zo komt je lichaam weer in balans, wordt je zenuwstelsel minder prikkelbaar en doorbreek je de vicieuze cirkel. Naast de oefeningen krijg je tijdens de cursus ook adviezen over voeding, slapen, bewegen en sport om de ademhaling minder diep te maken.

De Buteyko-methode heeft effect op je pijnklachten als je meestal een te diepe ademhaling hebt en je controlepauze onder de 20 zit. Dan is de Buteyko-cursus zeker aan te bevelen. Ook is het mogelijk dat je met deze ademtherapie meer progressie maakt bij de pijnbehandeling van je arts of pijnteam.

Buteyko werkt complementair

De Buteyko-methode is geen medische behandeling, maar werkt complementair. Aanpassing van medicatie doe je altijd in overleg met je behandelend arts.

Heb je chronische pijn?

Wil je op een natuurlijke manier je klachten verminderen? Neem dan gerust contact op om je situatie voor te leggen. Het advies is gratis en vrijblijvend.

Aanmelden voor de cursus?