Hoeveel lucht adem jij?

De kern van de Buteyko-methode is het reguleren van de ademhaling tot een gezond niveau. En dat betekent voor veel mensen het verminderen van de diepte van de ademhaling. Hoe weet je nu of je goed of verkeerd ademt? Daar heeft Buteyko een eenvoudige test voor ontdekt. Je kunt hem zelf doen om te zien hoe je ademhaalt.

Test jezelf

Ga rechtop op een stoel zitten en adem een paar minuten ontspannen door je neus. Knijp na een normale uitademing je neus dicht en wacht tot je de eerste aandrang voelt om weer te gaan ademen. Laat dan je neus los en kijk hoeveel tijd er verstreken is. Dit noemen we de controlepauze. (Overigens, bij kinderen tot 13 á 14 jaar gebruiken we een andere meetmethode; neem daarvoor even contact op.)

Goed gemeten?

Als je op tijd je neus hebt losgelaten, en je ademhaling rustig verder gaat zoals voor de meting, dan heb je goed gemeten. Maar als je de neiging hebt om dieper te inhaleren, dan ben je te lang doorgegaan. Je lichaam protesteert dan tegen het tegenhouden van je ademhaling. Rust even uit en doe de test nog eens.

Betekenis van de controlepauze

Hier is veel over te zeggen – wat tijdens de cursus ook volop gebeurt. De controlepauze geeft aan hoe je ademhaling is gegeven je energieverbruik. Buteyko’s onderzoek geeft de volgende richtlijn. Bij het meten van de controlepauze in rust en een uitslag tussen de 5 en 15 seconden: dan adem je eigenlijk voor 3 tot 6 personen. Zit je controlepauze tussen 15 en 25 seconden: dan adem je voor meer dan 2 personen. Tussen 25 en 35 seconden is je ademhaling nog te verbeteren en vanaf 40 seconden adem je gezond.

Symptomen van te diepe ademhaling

Een chronisch diepe ademhaling wordt vaak over het hoofd gezien. Je bent je er niet bewust van. Artsen hebben er ook weinig aandacht voor. Chronisch hyperventileren raakt echter andere lichaamsprocessen, zoals de werking van je zenuwstelsel en je immuunsysteem. Hieronder vind je een lijst van symptomen die er het gevolg van kunnen zijn.

  • Luchtwegen: snel buiten adem, benauwdheid, astma, bronchitis, piepende ademhaling, duidelijk hoorbaar ademen, vaak zuchten of gapen, veel hoesten, chronisch verstopte of lopende neus
  • Hersenen: duizeligheid, licht in het hoofd, vergeetachtigheid, verminderde concentratie, nervositeit, angstig, paniek -of hyperventilatieaanvallen, prikkelbaar of snel emotioneel
  • Hart en bloedcirculatie: hoge bloeddruk, onregelmatige of versnelle hartslag, beklemming op de borst, koude handen en voeten
  • Slapen: snurken, moeilijk in- of doorslapen, nachtelijke astma, bedplassen, ’s nachts vaak plassen, ’s morgens moe opstaan, ademhalingsstilstand tijdens slaap
  • Spieren: chronisch vermoeide spieren, spierkrampen
  • Immuunsysteem: allergieën, snel verkouden, grieperig
  • Huid: eczeem, droge huid, veel transpireren
  • Ingewanden: opgezwollen buik, oprispingen, diarree, obstipatie
  • Algemeen: vermoeidheid, bij inspanning snel moe of uitgeput, tintelingen in vingers of gezicht, algeheel gevoel van slapte, lusteloosheid, chronische pijn, onverklaarbaar gewichtsverlies of gewichtstoename

 

Buteyko werkt complementair

De Buteyko-methode is geen medische behandeling, maar werkt complementair. Aanpassing van medicatie doe je altijd in overleg met je behandelend arts.

Heb je gezondheidsklachten? Een lage controlepauze?

Wil je op een natuurlijke manier je klachten verminderen? Neem dan gerust contact op om je situatie voor te leggen. Het advies is gratis en vrijblijvend.

Aanmelden voor de cursus?